Henk Geplaatst op 21-11-2006, 17:09 Reageer
Berichten: 81
gebruiker
Verstuur privé bericht

Een bromfiets (formeel een rijwiel met hulpmotor, informeel ook brommer genoemd) kan worden beschouwd als een tussenvorm tussen fiets en motorfiets.



Kenmerken

Oorspronkelijk was een bromfiets een 'fiets met hulpmotor', maar in de loop der jaren is het een volwaardig motorvoertuig geworden, dat sterk op een motorfiets lijkt. De laatste jaren zijn vooral de gestroomlijnder vormgegeven scooters populair geworden.

Bromfietsmerken

Enkele bekende bromfietsmerken zijn: Aprilia, Batavus, Centro, Derbi, Gilera, Flandria, Honda, Kreidler, Peugeot, Puch, Rap, Solex, Suzuki, Sparta, Superia, Tomos, Yamaha, Zündapp.

Schakelbrommer

Een bromfiets met een 50cc motor waarop geschakeld moet worden, zoals in veel auto's en op veel motorfietsen het geval is, wordt een schakelbrommer genoemd. Het aantal versnellingen varieert meestal van 3 tot 6. Zo'n dertig jaar geleden waren Kreidler, Zündapp en Honda bekende schakelbrommers. Tegenwoordig (2006) bekende schakelbrommers hebben veel weg van een motor maar ze komen ook voor in crosser-vorm. Enkele voorbeelden zijn: Honda MB, MT en NSR, Aprilia RS50, Derbi GPR en Senda, Gilera GSM en Zulu, Rieju RS2, Yamaha TZR en DT.

Situatie in Nederland

Voor bromfietsen is de cilinderinhoud beperkt tot 50 cc, de maximumsnelheid dient begrensd te zijn op 45 kilometer per uur. Een bromfiets heeft een geel plaatje op het voorspatbord en een geel kentekenplaatje. Vanaf 1 januari 2007 is een echt kenteken verplicht. Dan is het gele plaatje op het voorspatbord niet meer nodig.

Een snorfiets, een variant op de bromfiets, kan ook een motorinhoud van 49,9 cc (of minder) hebben maar de maximum snelheid is beperkt tot 25 kilometer per uur. Er is geen helmplicht voor snorfietsen. Een snorfiets heeft een oranje plaatje op het voorspatbord en een blauw kentekenplaatje.

Het is niet toegestaan om met een snor- of bromfiets op autosnelwegen en autowegen te rijden. Met een motorfiets mag dat wel. Sinds 15 december 1999 mogen bromfietsers in Nederland niet meer gebruikmaken van fietspaden en fietsstroken, maar dienen zij binnen de bebouwde kom gebruik te maken van de rijbaan van het autoverkeer.

Situatie in België

Wat in Nederland als bromfiets wordt aangeduid, wordt in België aangeduid als een bromfiets klasse B.
In België is een rijbewijs verplicht voor een bromfiets klasse B. Vanaf 15 jaar en 9 maanden kan men het theoretisch rijexamen afleggen, dat bestaat uit vragen over algemene verkeersituaties en een aantal bromfietsspecifieke vragen. Wanneer men de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft, mag men beginnen te rijden met een 'voorlopig rijbewijs', dat een jaar geldig is. Bromfietsers met een voorlopig rijbewijs zijn te herkennen aan de blauwe L-sticker op hun brommer. Binnen een jaar moet het praktisch rijexamen afgelegd worden. Als men slaagt, ontvangt men een volwaardig rijbewijs.

Een snorfiets wordt in België aangeduid als bromfiets klasse A. Ook daarvoor is een helm sinds 2002 verplicht. Voor een bromfiets klasse A is geen rijbewijs nodig. Ze zijn te herkennen aan een geel verzekeringsplaatje, meestal op het achterste spatbord.

Chronologie van de bromfiets in Nederland

   * jaren twintig - eerste experimenten met fietsen met hulpmotor.
   * 1948 - eerste bromfietsen op de markt
   * 1957 - invoering van maximumsnelheid van 40 km/u
   * 1957 - invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen
   * 1957 - Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken
   * 1966 - introductie van het verzekeringsplaatje
   * 1974 - introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat
   * 1974 - invoering helmplicht
   * 1976 - afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen
   * 1985 - afschaffing van de verplichte trappers waarmee de introductie van de bromscooter in Nederland mogelijk is
   * 1995 - Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje, dit als tegemoetkoming aan bromscooters waar steeds vaker een gele plaat moeilijk te monteren is.
   * 1996 - Invoering bromfietscertificaat
   * 1999 - Sinds 15 december 1999 moeten bromfietsen de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad of fietsstrook, tenzij anders aangegeven.
   * 2005 - geplande invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen neemt een aanvang. Dit bromfietskenteken zal beginnen met de cijfer-/lettercombinatie: 01-DBB-1. Vanaf 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen hiervan voorzien zijn. Voordat men een kenteken krijgt, moet de bromfiets geschouwd worden door een erkend bromfietsbedrijf, waarna je van de RDW het kentekenbewijs én een papier om een kenteken te laten maken, krijgt opgestuurd. Dit gebeurt tussen 1 september 2005 en 31 oktober 2006. Bromfietsen van voor 1974 worden als klassiek beschouwd. Via de nieuwe kentekenplaten zal onderscheid worden gemaakt tussen de brom- en snorfiets in Nederland. Voor bromfietsen wordt de kentekenplaat geel van kleur, met zwarte letters. Voor snorfietsen wordt de kentekenplaat blauw van kleur, met witte letters. Hiermee vervalt de noodzaak voor de in 1957 ingevoerde gele en de in 1974 ingevoerde oranje plaatjes om onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen.
   * 2006 - Met ingang van 1 oktober 2006 wordt/is het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs AM. Vanaf die datum kan het bromfietscertificaat bij de gemeente worden ingewisseld voor het rijbewijs AM. Diegenen, die geen rijbewijs of bromfietscertificaat hebben zullen een theoretisch examen moeten afleggen voor het verkrijgen van het rijbewijs.

Bron: Wikipedia


meld dit bericht aan een moderator